Tradehitin menekinedistämispalvelu tukee Red Bull -energiajuomien myymäläsaatavuutta ympäri Suomen

Red Bullin kansainvälinen menestystarina sai alkunsa Itävallassa vuonna 1987, kun Dietrich Mateschitz keksi täysin uudenlaisen tuotekategorian – energiajuomat. Vuosien varrella yritys on tullut tunnetuksi ympäri maailman paitsi suosittujen energiajuomien myös poikkeuksellisen markkinointikonseptinsa ansiosta.

Red Bullin vahvaa brändinäkyvyyttä tukee kansainvälinen ja näkyvä sponsorointiyhteistyö yli 700 urheilijan kanssa, yli sadassa eri lajissa. Lisäksi Red Bull toimii monien urheilutapahtumien järjestäjänä ja pääsponsorina. Yritys järjestää myös rohkealle tyylilleen ominaisia omia tapahtumia.

Red Bull on maailman myydyin energiajuoma, ja on kategoriansa markkinajohtaja myös Suomessa. Red Bull Finland perustettiin vuonna 2012, ja yrityksen kasvu on ollut voimakasta: myynti on lähes viisinkertaistunut viimeisen 6 vuoden aikana ja tämän vuoden osalta kasvua edellisvuoteen on n. 25 %. Laskennallisesti Suomessa myydään joka sekunti 1,2 Red Bull -tölkkiä.

Energiajuoma on tyypillisesti impulssituote, joka ostetaan suoraan tarpeeseen ja mieluiten kylmästä. Jotta tällaisiin myyntilukemiin päästään, on tuotteiden jatkuva saatavuus kaupassa kriittisen tärkeää. Red Bull onkin valinnut menekinedistämispalvelujensa kumppaniksi Tradehitin, jonka henkilöstö kiertää K-ryhmän Citymarket- ja Supermarket-myymälöissä ylläpitämässä kylmäsaatavuutta ja vahvaa brändinäkyvyyttä.

Red Bullille erityisen tärkeitä kriteereitä Tradehitin valinnan taustalla ovat palvelun korkea laatu, maanlaajuinen kattavuus sekä reaaliaikainen tiedon kulku molempiin suuntiin.

Meillä on nyt viides vuosi yhteistyötä Tradehitin kanssa menossa. Sinä aikana olemme yli tuplanneet paikkojen määrän, jossa Tradehitin henkilökunta käy. Myös käyntien määrä on kolminkertaistunut.

Mikko Rajaviita

Field Sales Manager, Red Bull

Yhteistyö on kasvanut vuosi vuodelta

Red Bullin ja Tradehitin yhteistyö alkoi vuonna 2017, ja on vuosien varrella laajentunut valtakunnalliseksi menekinedistämispalveluksi kattaen KCM- ja KSM-myymälöitä ympäri Suomen.

”Meillä on nyt viides vuosi yhteistyötä Tradehitin kanssa menossa. Sinä aikana olemme yli tuplanneet paikkojen määrän, jossa Tradehitin henkilökunta käy. Myös käyntien määrä on kolminkertaistunut”, kuvailee Red Bullin Field Sales Manager Mikko Rajaviita.

Red Bull -juomien saatavuus perustuu myymälöiden tekemiin tilauksiin ja keskusliikkeiden jakeluun. Organisaatio tarvitseekin myymäläsaatavuuden varmistamiseksi ulkopuolista apua, jotta tuotteita on suuren menekin kaupoissa riittävästi varastossa ja ne hyllytetään säännöllisesti esille.

”Tradehitin henkilökunta vastaa myymälöissä juomien esillelaitosta, ja joissakin myymälöissä heille on annettu vapaat kädet myös tilausten tekemiseen. Tällöin kierto on sujuvaa”, Rajaviita jatkaa.

Lisäksi Tradehitin henkilökunta varmistaa myymälöissä, että hintalaput ja kampanjamateriaalit ovat näkyvissä ja oikeilla paikoillaan, tukemassa vahvaa brändinäkyvyyttä.

Meille on tärkeää, että yhteistyön historia on tallessa. Kauppakorteilta näkyy aina myös tuotekategoriamme vastuuhenkilöt eri kaupoissa. Myös tuotteiden esillepanon kuvantaminen Tradetooliin on meille tärkeää. Raportoimme aika ajoin kansainvälisen pääkonttorimme suuntaan, ja osana sisäistä raportointia ovat Tradehitin kenttähenkilöstön ottamat kuvat.

Mikko Rajaviita

Field Sales Manager, Red Bull

Tradetool tarjoaa nopeaa tiedonkulkua – tarkka historia ja reaaliaikainen raportointi tukevat mutkatonta yhteistyötä

Tradehitin käyttämä toiminnanohjaus- ja raportointityökalu Tradetool on koettu Red Bullilla tärkeäksi osaksi jouhevaa yhteistyötä. Työkalu mahdollistaa mm. nopean tiedonkulun molempiin suuntiin.

Tradetoolin avulla Red Bullin organisaatio saa viestittyä tehokkaasti Tradehitin kenttähenkilöstölle ajankohtaisista asioista, esimerkiksi tuotemuutoksia, katkoksia tai nopeita kampanjoita koskien. Tradetool-työkalun ansiosta Red Bullin organisaatio saa myös reaaliaikaista tietoa kentältä, mikä pitää heidät jatkuvasti kartalla kenttähenkilöstön saamista palautteista ja havainnoista.

”Meille on tärkeää, että yhteistyön historia on tallessa. Kauppakorteilta näkyy aina myös tuotekategoriamme vastuuhenkilöt eri kaupoissa. Myös tuotteiden esillepanon kuvantaminen Tradetooliin on meille tärkeää. Raportoimme aika ajoin kansainvälisen pääkonttorimme suuntaan, ja osana sisäistä raportointia ovat Tradehitin kenttähenkilöstön ottamat kuvat”, Rajaviita kertoo.

Suosittelen vilpittömästi ja lämpimästi Tradehitin palveluita. Yhteistyön myötä saan reaaliaikaista dataa, voin antaa ja saada kentältä palautetta, ja yhteys Tradehitin back officen henkilöstöön toimii hyvin.

Mikko Rajaviita

Field Sales Manager, Red Bull

Myymäläsaatavuus mahdollistaa suuren volyymin ja tukee kasvua

Red Bullilla arvostetaan sujuvaa ja luotettavaa yhteistyötä Tradehitin kanssa. Myynti-menekinedistäjien säännölliset myymäläkäynnit ovat merkittäviä myymäläsaatavuuden takaamiseksi, sekä riittävien tilausmäärien että tilattujen tuotteiden hyllyttämisen osalta. Rajaviita toteaa, että näin heille määritellyt hyllytilatkin säilyvät paremmin; jos käyntejä ei olisi, saattaisi toinen toimija laajentaa omia tuotteitaan tyhjään hyllytilaan.

Joskus Tradehitin kenttähenkilöstö on saanut järjestettyä tuotteille jopa lisää kylmätilaa myymälässä, välittämällä Red Bullille tiedon mahdollisesta kylmäkaapin tarpeesta. Näin Red Bullin oma myyntiedustaja on voinut mennä sopimaan kaapista ja sen sijoittelusta myymälähenkilökunnan kanssa.

Myös Tradehitin back office -toiminnot saavat Rajaviidalta kiitosta: ”Meillä on hyvin mutkattomat välit Tradehitin konttorille, ja tiedon kulku on osoittautunut tosi hyväksi ja hedelmälliseksi. Meillä on myöskin suht säännöllisiä välitsekkauksia.”

Vuosia jatkunut yhteistyö onkin olennainen osa Red Bullin kenttätoimintaa suurempien K-kauppojen osalta. Tulevaisuudessa tarve voi jopa laajentua, kun yhä useampi hypermarketti pidentää aukioloaikojaan ympärivuorokautiseksi.

”Suosittelen vilpittömästi ja lämpimästi Tradehitin palveluita. Yhteistyön myötä saan reaaliaikaista dataa, voin antaa ja saada kentältä palautetta, ja yhteys Tradehitin back officen henkilöstöön toimii hyvin”, Rajaviita summaa.

Ota yhteyttä!

Jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

    Haluan, että minuun ollaan yhteydessä...

    SähköpostitsePuhelimitseEn halua yhteydenottoa

    Leave a Reply