Menekinedistäjän työpäivä työntekijän silmin

Menekinedistäjän työpäivä – monipuolista myynnin tukea, luovaa ajattelua ja myymäläsuhteiden ylläpitoa

Mitä kuuluu menekinedistäjän työpäivään?
Millaista on myyjä-menekinedistäjän työ Tradehitillä?
Millaisia asioita menekinedistäjän työssä on tärkeää huomioida?

Kysykäämme näitä kokeneelta menekinedistämisen asiantuntijalta.

Myyjä-menekinedistäjä Erja Vähämaa on työskennellyt Tradehitillä vuodesta 2016 lähtien, ja tehnyt menekinedistämisen parissa kaikkiaan yli 25-vuotisen uran. Työssään Erja vastaa useiden tunnettujen elintarvike-, kosmetiikka- ja päivittäistavarabrändien myymäläesillepanoista vähittäiskauppaketjujen erikokoisissa myymälöissä. Toimialueensa Kuopion seudun myymälöissä hän tyypillisesti vierailee kaksi kertaa viikossa.

Pitkän kokemuksensa ansiosta Erja tuntee tarkoin menekinedistämisen menestystekijät – kuten myös Tradehitin asiakkaiden brändit ja alueensa vähittäiskauppojen henkilöstön.

Annetaan siis puheenvuoro tälle mahtavalle osaajalle.

Ensimmäisten joukossa myymälässä – ripeä hyllytys takaa tuotesaatavuuden

Menekinedistäjä aloittaa työt myymälässä usein jo aamunkoitteessa ennen suurien asiakasvirtojen saapumista. Myös Erja aloittaa aamuvirkkuna päivänsä varhain, mutta taustalta löytyy myös käytännönläheisiä syitä.

”Lähden aamulla jo aikaisin liikkeelle ja olen ensimmäisessä kaupassa kuuden aikaan. Silloin kaupassa on vielä hiljaista ja lavojen kanssa on helpompi liikkua. Tämä myös nopeuttaa työntekoa.

Saavun kauppoihin toimeksiantajiemme kuormapäivien mukaan, ja aloitan aamun hyllyttämällä varastoon saapuneet tuotteet. Hyllyttämisen yhteydessä huolehdin myös asiakasbrändiemme esillepanojen siistimisestä, ja varmistan, että ne ovat mahdollisimman edustavan ja myyvän näköisiä.

Jokaisen toimeksiannon jälkeen raportoin asiakkaallemme tehdyt työt toiminnanohjausjärjestelmäämme Tradetooliin, ja liitän mukaan runsaasti valokuvia tuotteiden esillepanoista myymälässä”, Erja kuvailee.

Nopea hyllytyspalvelu on tärkeää kahdestakin näkökulmasta. Sen avulla tuotteita on hyllyssä riittävästi ja brändin tuotesaatavuus pyritään pitämään katkeamattomana. Tämä luo toimeksiantajalle parhaat edellytykset brändituotteen tasaiseen myyntiin.

Toisaalta hyllytyspalvelua arvostavat myös vähittäiskaupat, sillä sen avulla tavarat saadaan nopeasti varastosta hyllyihin, mikä vapauttaa myymälöiden arvokasta säilytystilaa.

Näyttävät esillepanot ja myymäläpromootiot siivittävät myynnin kasvua

Menekinedistäjän työpäivään kuuluu usein myös myymäläkampanjoiden ja tuotelanseerausten esillepanojen rakentamista.

”Työssäni vastaan myös toimeksiantajabrändien kampanjanostoista, POS-materiaalien pystytyksistä sekä massojen rakentamisesta. Samalla varmistan, että tuotteet ja mainosmateriaalit ovat mahdollisimman myyvästi esillä ja hintatiedot selkeästi näkyvissä.

Joskus tähän tulee toimeksiantajalta selvät sävelet ja suunnitelmat, joskus tuotteiden esillepanossa ja sijoittelussa saa hyödyntää omaa luovuutta ja pelisilmää.

Hyvä sijainti on erittäin tärkeä myynnin kannalta. Silloin kun myyntipaikkaa ei ole erikseen määritetty, etsin esillepanolle myymälästä ihanteellista sijaintia ja ehdotan sitä myymälän henkilökunnalle perustelujen kera.

Tässä vaiheessa korostuvat hyvät suhteet kaupan henkilökuntaan. Pitkän ja sujuvan yhteistyömme ansiosta he luottavat meidän osaamiseemme, ja saamme usein asiakkaidemme esillepanoille hyvät myyntipaikat”, Erja taustoittaa.

Toimeksiantajan ja osastovastaavan luottokumppani

Osaava menekinedistäjä on kullanarvoinen paitsi toimeksiantajalle myös kaupalle, sillä houkuttelevat esillepanot ja tilausmäärien hyvä ennakointi maksimoivat myynnin potentiaalin molemmille osapuolille.

”Yhteistyöni kauppojen kanssa on jatkunut jo pitkään, ja olen sen aikana lunastanut myymälähenkilökunnan luottamuksen. Olenkin saanut heiltä melko vapaat kädet tehdä tilauksia edustamieni brändien tuotteille.

Esimerkiksi kauppaketjujen tarvesuunnittelu on mitoitettu kattamaan tuotteen normaali hyllytila, mutta massoihin tai kampanjoihin nämä määrät eivät riitä. Tällöin varmistan, että tuotteita tilataan riittävästi kampanjaa varten – tai ennakoin määrän ja tilaan tuotteet kaupan henkilökunnan puolesta.

Tapaan käynneilläni säännöllisesti myös myymälöiden osastovastaavia, ja kerron heille suunnittelemistani isommista tilauksista. Näin varmistan ennen lavatilauksia, ettei tilausten suhteen tule päällekkäisyyksiä”, Erja kertoo.

Työn monipuolisuus viehättää – Tradehit pitää henkilöstöstä hyvää huolta

Vähämaan mukaan menekinedistäjän työn monipuolisuus tekee työstä erityisen mielekästä.

”Tykkään erityisesti työni vaihtelevuudesta: maisema vaihtuu liikkuessani myymälästä toiseen, ja saan tehdä monipuolisia töitä sekä elintarvikkeiden että kosmetiikan parissa.

Arvostan työssäni myös vaikutusmahdollisuutta työaikoihini, mikä sujuvoittaa työn ja arjen yhdistämistä”, Erja toteaa.

Myös hänen kokemuksensa Tradehitistä työnantajana ovat olleet hyvin positiivisia.

”Koen, että Tradehit on hyvä ja reilu työnantaja. Täällä saa selkeät ohjeistukset työhön, yhteydenpito esihenkilön kanssa on sujuvaa ja apua saa tarvittaessa.

Arvostan Tradehitillä myös hyviä henkilöstöetuja, esimerkiksi työterveyshuoltoa sekä liikuntaan, kulttuuriin tai hierontaan osoitettua henkilöstöetua. Nämä eivät ole toimialallamme itsestäänselvyyksiä. Koenkin, että Tradehitillä meistä työntekijöistä pidetään hyvää huolta”, Erja summaa.

Menesty menekinedistäjänä – myymäläympäristön asiantuntijan vinkit

Vuosien kokemus menekinedistämisestä on tuonut Erjalle vahvan näppituntuman työnsä parhaista käytännöistä.

Näitä noudattamalla hän huolehtii niin toimeksiantajabrändin myynnin kehityksestä, myymälähenkilökunnan tyytyväisyydestä, kuluttajien asiakaskokemuksesta myymälässä kuin omasta työhyvinvoinnistaan.

Tärkeää menekinedistäjän työssä:

  • Näkemyksellisyys ja neuvottelutaito
    Menekinedistäjä on toimeksiantajan silmät ja edunvalvoja myymälässä. Ajattele siis tarvittaessa luovasti, ja ehdota kaupan henkilökunnalle parhaaksi arvioimaasi paikkaa esillepanolle, esim. toimeksiantajan sesonkimassalle.
  • Luotettavuus
    Myymälähenkilökunnan toiveita on aina hyvä kuunnella ja kunnioittaa. Näin luodaan myymälöihin hyviä ja luottamuksellisia suhteita, ja menekinedistäjä voi saada vapaammat kädet esimerkiksi tilausten suhteen.
  • Maltillisuus
    Tilausmäärissä on hyvä lähteä liikkeelle varovaisesti, jottei rikota myymälähenkilökunnalta saatua luottamusta. Tavaraa saa kyllä tilattua lisää ja tilauskokoja kasvatettua seuraavilla käynneillä. Yliampuvia tilausmääriä ja kaupalle käteen jääviä tuotteita on syytä välttää.
  • Järjestelmällisyys
    Yhden toimeksiantajan työt kannattaa tehdä kerralla tehokkaasti alusta loppuun, ja siirtyä vasta sitten myymälän sisällä seuraavan toimeksiantajan tehtäviin.
  • Siisteys
    Työympäristö tulee pitää siistinä myymälässä työskennellessä ja roskat tulee aina huolehtia kaupan jätehuoltoon. Tätä arvostavat niin myymälähenkilökunta kuin kaupan asiakkaatkin.
  • Turvallisuus
    Hyllytettävät tuotteet ja lavat kannattaa pitää työskennellessä hallitusti supussa, eikä niitä tule asettaa keskelle kulkuväyliä. Tämä parantaa turvallisuutta ja minimoi riskit kompastumisille.
  • Työergonomia
    Työssä kannattaa aina muistaa hyvä nostamisen ergonomia, jottei kehoon kohdistu toistuvaa vääränlaista rasitusta. Erityisen painavissa tavaroissa kannattaa myös pyytää rohkeasti apua.
 
Kiinnostaako ura myyjä-menekinedistäjänä Tradehitillä?

Anna meidän kuulla sinusta lisää!

Tutustu työpaikkoihimme täältä ja ota meihin yhteyttä. Voit tiedustella oman alueesi työmahdollisuuksista myös suoraan alue-esihenkilöiltämme julkisten rekrytointien ulkopuolella.

 

Lue lisää:

Tradehit – meistä

Kiinnostuitko palveluistamme?

Ota meihin yhteyttä! Täältä löydät yhteystiedot, tai voit käyttää alla olevaa lomaketta.

Ota yhteyttä

Jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.