Menekinedistäminen palveluna – 10 huomioitavaa asiaa

Menekinedistäminen palveluna – 10 huomioitavaa asiaa menekinedistämisen kumppanin valinnassa

Kuinka varmistaa kattavat ja oikea-aikaiset menekinedistämisen toimenpiteet myymälöissä?

Entä miten varmistua menekinedistämisen laadusta ja kustannustehokkuudesta?

 

Näyttävä ja houkutteleva menekinedistäminen on avainasemassa monen myymäläympäristössä menestyvän brändin taustalla, tehdäänhän jopa 65 % kuluttajien tuote- ja brändivalinnoista paikan päällä myymälöissä. Tehokas ja tuloksellinen menekinedistämisen ratkaisu kiinnostaakin todennäköisesti kaikkia FMCG-brändien markkinointi- ja myyntivastaavia.

Joskus menekinedistämisen resurssit löytyvät yrityksestä omasta takaa. Usein on kuitenkin kustannustehokkainta ja sujuvinta hankkia kaikki tai osa menekinedistämistoimista palveluna laadukkaalta ja luotettavalta kumppanilta.

Tähän artikkeliin olemme nyt koostaneet joukon huomioitavia tekijöitä tukemaan menekinedistämisen kumppanin valintaa.

 

Kysymyksiä potentiaaliselle menekinedistämisen kumppanille

Palveluntarjoajien vertailu nettisivujen perusteella on ensimmäinen askel. Tämän jälkeen kannattaa kaivautua syvemmälle, ja kysyä potentiaaliselta kumppanilta laajasti toiminnan eri osa-alueista.

Luotettavan kumppanin merkkejä ovat avoimuus ja läpinäkyvyys heti ensi metreiltä lähtien. Erityisen positiivisia signaaleja ovat alalta löytyvät referenssit, joihin kumppani rohkaisee olemaan yhteydessä lisätietoja varten.

Suosittelemme keskustelemaan mahdollisen kumppanin kanssa mm. näistä teemoista:

 

1) Menekinedistämisen erikoisosaaminen

Osalle alan toimijoista menekinedistäminen on yksi osa kattavaa markkinoinnin palvelukokonaisuutta. Osa toimijoista puolestaan erikoistuu vahvasti menekinedistämiseen ja myymäläympäristöön.

Kattavaa yleistystä tästä ei voi tehdä, mutta useimmiten erikoistuminen ja pitkä kokemus signaloivat vahvaa asiantuntemusta – niin menekinedistämisen parhaista käytännöistä kuin toiminnasta myymäläympäristössä.

 

2) Tuote- ja kohderyhmätuntemus

Onko kumppanilla kokemusta elintarvike- vai käyttötavarapuolelta, vai näistä molemmista?

Potentiaalisen kumppanin tuote- ja kohderyhmätuntemus on merkittävä etu. Tällaisella toimijalla on hyvä käsitys kyseisen tuoteryhmän menestystekijöistä myymälässä, joten heiltä voi todennäköisesti odottaa edustavia, myyviä ja kohderyhmässä resonoivia esillepanoja.

3) Palvelun joustavuus ja räätälöitävyys

Sesongit, markkinatilanteet ja tuotevalikoimat vaihtelevat – hyvä kumppani on muutoksissa tilanteen tasalla.

Kumppanin joustavuus ja palvelun räätälöitävyys ovatkin menestykkään yhteistyön ainesosia. Tällöin toimintaa voidaan skaalata ylöspäin kampanjoiden ja huippusesonkien hetkellä, ja tarvittaessa keventää kaasujalkaa hiljaisena sesonkina. Osaava kumppani voi myös tarvittaessa tarjota menekinedistämisen ohella esimerkiksi myyntipalvelua myyntiorganisaationne tueksi.

Näin myynnin koko potentiaali saadaan hyödynnettyä, ja tarvittaessa säästettyä arvokkaita resursseja.

Hyvä kumppani vastaakin täsmällisesti tarpeisiinne, oli se sitten jatkuvaa ympärivuotista palvelua tai yksittäisiä projekteja.

4) Kumppanin maantieteellinen kattavuus

Tarjoaako kumppani maantieteellisesti rajattua vai koko Suomen kattavaa palvelua?

Kumppanin resursseilla on huomattava vaikutus menekkiin ja myynnillisiin tuloksiin. Tärkeää onkin valita kumppani, jonka toimialue vastaa tarpeisiinne nyt ja tulevaisuudessa.

Onkin tärkeää kysyä kumppania kartoitettaessa ovatko he keskittyneitä vain tiettyihin kaupunkeihin ja alueisiin, vai kattaako heidän verkostonsa Suomen eteläkärjestä Lappiin saakka.

 

5) Toimitusvarmuus

Tärkeää on myös varmistua potentiaalisen kumppanin henkilöstön riittävyydestä; tällä on oleellinen vaikutus toimitusvarmuuteen. Jos kumppaniehdokkaalla on tietyllä alueella vain yksi menekinedistäjä, voivat alueen kaupat jäädä vaille palvelua hänen sairas- tai vuosilomansa aikana.

Kumppaniehdokkaalta voikin kysyä tarkkaa tietoa heidän toimitusvarmuudestaan eli sovittujen käyntien toteumista.

Hyvä on myös varmistaa, onko palveluntarjoajalla olemassa oleva verkosto menekinedistäjiä haluamillanne alueilla, vai suunnittelevatko he vasta henkilöstön palkkaamista. Jälkimmäinen voi lisätä yhteistyön riskejä, sillä kaikille alueille Suomessa ei ole yksinkertaista löytää kokeneita ja luotettavia menekinedistämisen osaajia.

 

6) Myymäläsuhteet

Myymäläsuhteilla on merkitystä myynnin kannalta, sillä hyvät suhteet myymälähenkilöstöön ja -vastaaviin jouhevoittavat yhteistyötä monin tavoin. Kun kaupalle on syntynyt menekinedistäjään hyvä ja luottamuksellinen suhde, hänen ehdotuksiaan esillepanoista ja massojen sijoittelusta kuunnellaan, ja hänelle voidaan antaa vapaammat kädet myös tilausten oma-aloitteiseen tekoon.

Kannattaakin rohkeasti kysyä potentiaaliselta kumppanilta heidän suhteistaan kauppojen henkilökuntaan. Ja eritoten kannattaa kysyä suoraan kauppojen henkilöstöltä kokemuksia mahdollisesta kumppanista.

7) Toiminnan ja sen tuloksellisuuden mittaaminen

Jotta voitte arvioida tarkasti resurssienne käyttöä ja tuloksia, on kumppanilta syytä vaatia toiminnan seurantaa sekä avointa ja läpinäkyvää raportointia. Kartoitusvaiheessa onkin hyvä kysyä kumppanilta, miten ja millä aikataululla he toimintaansa raportoivat.

Käyntiraportointi laskun yhteydessä vai reaaliaikaisesti? Millaista dataa he tarjoavat käynneistä? Saako heiltä valokuvia näyttämään konkreettisia esillepanoja ja kampanjatoteutuksia myymälöissä?

Laadukas kumppani pystyy vastaamaan näihin tiedontarpeisiin luotettavasti ja reaaliajassa.

8) Hinnoittelu

Toiminnan suunnittelua helpottaa, kun kustannukset ovat ennakoitavia. Kannattaakin kysyä kumppanilta tarkkoja tietoja heidän hinnoitteluperusteistaan ja mahdollisista muuttuvista kuluista.

Huomioitavaa on esimerkiksi sisältävätkö kustannukset menekinedistäjien matkakorvaukset vai lisätäänkö ne hintaan toteutuneen mukaan?

Jälkimmäisessä tavassa ongelmallista on, ettette voi tietää, mistä heidän menekinedistäjänsä myymälään saapuvat, ja syrjäisemmällä alueella etäisyydet voivat olla pitkiäkin.

Hyvä menekinedistämisen kumppani voikin tarjota teille selkeää ja läpinäkyvää hinnoittelua. Ja jos heidän hinnoittelunsa sisältää myös matkakulut, vastaavat he itse palvelun tehokkaasta tuottamisesta – ja siirtävät kustannusriskin asiakkaalta itselleen.

9) Maine ja luotettavuus

Erinomainen menekinedistämisen kumppani jättää jälkeensä positiivisia mielikuvia niin toimeksiantajalle, kauppojen henkilöstölle kuin omille työntekijöilleen.

Taustatyö ja kyseleminen eri lähteistä voikin avata kumppanin toimintaan uusia näkökulmia, ja luodata kokonaiskuvaa eri osa-alueiden hallinnasta.

Luotettava kumppani ei pistä pahakseen asiakas- ja myymälärajapintaan suuntautuvaa selvitystyötä, ja tarjoaa jopa kontaktihenkilöitä yhteystietoineen tällaisia yhteydenottoja varten.

Potentiaaliselta kumppanilta kannattaa kysyä myös henkilöstön vaihtuvuudesta sekä henkilöstötyytyväisyystutkimuksista saaduista tuloksista.

10) Innovatiivisuus ja halu kehittää

Yhteistyön tulevaa menestystä voi indikoida myös potentiaalisen kumppanin halukkuus kehittää toimintatapoja tarpeitanne vastaaviksi.

Jos toivotte esimerkiksi yhteistyön seurantaan tiettyjä mittareita, pyrkii ratkaisukeskeinen kumppani todennäköisesti huomioimaan tämän kehittämällä raportointijärjestelmäänsä.

Innovatiivinen menekinedistämisen kumppani välittää teille myös asiakasrajapinnasta kumpuavia ideoita, ja voi ehdottaa toimenpiteitä siivittämään tulevaisuuden kasvua.

Etsittekö sitoutunutta ja laadukasta menekinedistämisen kumppania?

Keskustelemme mielellämme kanssanne lisää.

Tradehit on menekinedistämiseen erikoistunut myymäläympäristön moniosaaja jo lähes 30 vuoden kokemuksella. Kunnia-asioitamme ovat korkea asiakas-, myymälä- ja henkilöstötyytyväisyys, korkea toimitusvarmuus ja koko Suomen kattava osaavien myyjä-menekinedistäjien verkosto.

Vierailemme säännöllisesti mm. näissä ketjuissa: K- ja S-ryhmän päivittäistavaramyymälät ja K-raudat sekä Tokmannin, Minimanin, Bauhausin, Halpa-Hallin ja Kärkkäisen myymälät. Käyntiohjelmaamme kuuluu myös erikoistavaramyymäläketjuja kuten Sokos, Sokos Emotion, Stockmann, Kicks, Suomalainen Kirjakauppa, Akateeminen Kirjakauppa sekä lukuisia muita myymälöitä.

Ota meihin yhteyttä tästä.

 

Lue lisää:

Menekinedistämisen palvelut

Tutustu referensseihimme

Tradetool – läpinäkyvää yhteistyön seurantaa

Kiinnostuitko palveluistamme?

Ota meihin yhteyttä! Täältä löydät yhteystiedot, tai voit käyttää alla olevaa lomaketta.

Ota yhteyttä

Jätä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.