Miksi ulkoistaa myymälämuutos kumppanille – ja mitkä ovat onnistuneen myymäläuudistuksen askelmerkit?
Myymälämuutos tarjoaa kaupalle hienoja mahdollisuuksia siivittää tulevaisuuden kasvua.
Kun uudistustarve on todettu ajankohtaiseksi, ensimmäisiä askelia on punnita, millainen toteutustapa on kaupalle kokonaisedullisin. Kannattaako myymäläuudistus tehdä oman henkilökunnan voimin vai ulkoistaa myymälämuutos luotettavalle kumppanille?
Jokainen kauppias tai myymäläpäällikkö varmasti arvioi eri toteutustapojen vaikutusta myymälän asiakaskokemukseen ja myyntiin. Luonnollisesti vaa’assa painaa myös oman henkilöstön osaaminen ja heidän työaikansa optimaalinen resursointi.
Myymäläuudistuksen ulkoistamisella on selkeitä etuja, joihin syvennymme tässä artikkelissa nyt tarkemmin. Loppuun olemme koonneet myös tiiviin listan onnistuneen myymälämuutoksen avaintekijöistä.
Myymälämuutos avaimet käteen -palveluna – ulkoistamisen keskeisimmät hyödyt
Myymäläuudistuksen ulkoistamisella on monenlaisia hyötyjä niin projektin sujuvuuden kuin myynnillisten tulosten kannalta. Kun kumppaniksi valitaan Tradehit, erityinen etu tilaajan kannalta on myös ennustettavuus aikataulun ja kustannusten osalta.
Ammattilaisten kokonaisvaltainen osaaminen
Myymälämuutos sisältää monenlaisia työvaiheita, joista kaupan omalla henkilökunnalla ei välttämättä ole kokemusta. Myymälämuutoksiin erikoistunut palveluntarjoaja sen sijaan hallitsee koko paletin.
Eri valmistajien kalusteiden asennuksista kokonaisten hyllylaivojen siirtoon. Väliseinien rakentamisesta laatoitukseen. Kylttien ja hintakiskojen asennuksista tavaroittamiseen.
Kokenut palveluntarjoaja tuo projektiin myös käytännön kartuttamaa tietotaitoa ja ongelmanratkaisukyvykkyyttä läpi projektin.
Kokemus näkyy prosessissa tehokkuutena ja nopeutena – sekä laadukkaana työnjälkenä.
Myyjät keskittyvät ydinosaamiseensa – paras potentiaali myynnillisille tuloksille
Yksi ulkoistamisen konkreettisimmista hyödyistä on myymälähenkilöstön keskittyminen pääasiallisiin työtehtäviinsä – myyntiin ja asiakaspalveluun. Näin voidaan vaalia hyviä asiakaskokemuksia remontinkin aikana ilman myyjävajauksesta johtuvia myynnillisiä notkahduksia.
Tehokkaan myymälämuutoksen ansiosta remontin aikainen ”poikkeustila” on myös nopeammin ohi, ja myymäläuudistuksen positiiviset vaikutukset myyntiin ja asiakastyytyväisyyteen voivat alkaa tuottaa hedelmää.
Keskeytymätön työskentely, nopeampi remontti
Myymäläympäristössä työskentelevät tunnistavat varmasti tilanteen: asiakkaat mieltävät kaupan vaatteissa työskentelevän henkilön asiakaspalvelijaksi, silloinkin kun hän on tekemässä myymälän muita töitä. Oman henkilöstön toteuttaman myymälämuutosprojektin aikana tällaiset keskeytykset voivat jarruttaa prosessia merkittävästi sekä pidentää myymäläremontin kestoa.
Ulkoistamalla myymälämuutosprojektin meille asennus- ja muutostöistä vastaavat osaajamme työskentelevät Tradehitin vaatteissa, ja saavat keskittyä työhönsä ilman keskeytyksiä. Tämä tehokkuus mahdollistaa projektin määrätietoisen etenemisen ja valmistumisen sovitussa aikataulussa.
Notkea skaalautuminen
Ulkoistettu kumppani on myymälämuutoksessa usein ketterä ja joustava vaihtoehto. Jos projekti laajenee tai apua tarvitaan odottamattomaan tehtävään, myymäläuudistuksiin erikoistuneelta toimijalta löytyy todennäköisesti osaamista ja henkilöresursseja muutosten toteuttamiseen.
Esimerkiksi meille Tradehitillä joustavuus on tärkeä arvo. Tiimimme auttaa asiakasta aina löytämään sopivan ratkaisun, ja vastaa sen huolellisesta toteuttamisesta. Tarvittaessa olemme asiakkaidemme käytettävissä myös suunniteltua pidempään.
Sama joustavuus toteutuu myös toiseen suuntaan; jos projekti valmistuu pienemmällä tiimillä tai etuajassa, siirrämme henkilöstöämme muihin asiakaskohteisiimme – eikä asiakas maksa yhtään ylimääräistä.
Aktiivinen viestintä ja reaaliaikainen raportointi – nimetty vastuuhenkilö
Osaavan kumppanin tunnusmerkkejä ovat myös projektin selkeä johtaminen ja raportointi.
Näin myymälän omat vastuuhenkilöt ovat aina kartalla projektin etenemisestä, aikataulusta ja kustannuksista.
Esimerkiksi meillä Tradehitillä myymäläprojektille nimetään aina yksi vastuuhenkilö, joka johtaa tiimiämme myymälässä ja vastaa viestinnästä eri sidosryhmille – niin tilaajalle, myymälän henkilökunnalle kuin omalle tiimillemme.
Asiakaskokemuksen vaaliminen
Kokenut ja osaava kumppani taitaa myös myymälämuutoksen hallitun läpiviennin, ja minimoi häiriöt myymälän asiakaskunnalle.
Meillä Tradehitillä tämä asiakaskokemuksesta huolehtiminen nivoutuu kaikkeen tekemiseen. Paikat pidetään siistinä viemällä roskat nopeasti pois ja väistämällä aina osastolla asioivia asiakkaita. Myymälämuutosprojekti myös jaksotetaan ennalta määritettyihin osiin, jolloin remontti etenee pala palalta kattaen kerralla vain osia myymälästä.
Onnistuneen myymälämuutoksen avaimet
Kahden vuosikymmenen kokemus erilaisista myymäläuudistuksista on kerryttänyt meille selkeän näkemyksen sujuvan myymälämuutoksen menestystekijöistä.
Avainasemassa on huolellinen pohjatyö.
- Yhteistyö suunnitteluvaiheessa. Remontin toteuttaja on aina hyvä osallistaa mukaan myymälämuutoksen suunnitteluun. Näin työvaiheet voidaan suunnitella mahdollisimman jouheviksi, välttää mahdolliset kompastuskivet ja viedä projekti maaliin täsmällisesti aikataulussa.
- Määritä tiimistänne myymälämuutosprojektin vastuuhenkilö. Tyypillisesti vastuutehtävään nimetään joko kauppias itse, myymäläpäällikkö tai ostaja. Näin vastaukset mahdollisiin kysymyksiin saadaan keskitetysti ja nopeasti, ja projekti voi edetä ilman pidempiä katkoksia. Kaupan oma yhteyshenkilö on myös aina tarkasti informoitu myymälämuutoksen kulusta, ja voi pitää tiiminsä ajan tasalla.
- Roolien selkeytys. Sujuvan projektin välttämätön ainesosa on selkeä tehtävänjako. Kun kaikki osapuolet tietävät omat vastuualueensa, vältytään mahdollisilta väärinkäsityksiltä ja viivästyksiltä.
Paras lopputulos syntyy hyvällä yhteistyöllä ja ilon kautta
Onnistunutta myymälämuutosta siivittää myös positiivisuus, joka on toiminut konsernimme punaisena lankana toimintamme alusta alkaen. Tällöin muutostyöt etenevät hyvällä tekemisen meiningillä, ja mahdollisiin pulmiin etsitään ratkaisua yhdessä asiakkaan kanssa kuunnellen ja keskustellen.
Olemmekin tehneet monien asiakkaidemme kanssa hyvää yhteistyötä jo yli 15 vuoden ajan, toimien heidän luottokumppaninaan erilaisissa myymälöiden muutostöissä.
Pitkäaikaisia asiakkaitamme myymälöiden uudistuspalveluissa ovat mm. Kesko ja K-raudat. Tutustumalla heidän asiakastarinoihinsa kuulet millaisia hyötyjä he ovat saavuttaneet ulkoistamalla myymälämuutoksensa Tradehitille.
Lue lisää:
Kiinnostuitko palveluistamme?
Ota meihin yhteyttä! Täältä löydät yhteystiedot, tai voit käyttää alla olevaa lomaketta.